ثبت شرکت

راهنمای کامل ثبت شرکت ها و ثبت تغییرات(مجامع) شرکت ها،مراحل ثبت شرکت،نحوه وانواع برگزاری مجامع عمومی شرکت ها،هزینه ثبت شرکت در سال 1400،هزینه ثبت تغییرات شرکتها

ثبت شرکت

راهنمای کامل ثبت شرکت ها و ثبت تغییرات(مجامع) شرکت ها،مراحل ثبت شرکت،نحوه وانواع برگزاری مجامع عمومی شرکت ها،هزینه ثبت شرکت در سال 1400،هزینه ثبت تغییرات شرکتها

تاسیس شرکت‌ها و مؤسسات تجاری

تاسیس شرکت‌ها و مؤسسات تجاری  

ثبت شرکت


شناخت حقوق تاسیس شرکت‌ها، بدون شناخت و آشنایی با قانون تجارت ایران میسر نمی‌باشد؛ چرا که قانون تجارت، منبع اصلی مقررات مربوط به شرکت‌ها در ایران محسوب می‌شود.  و عمده بحث در خصوص مقررات و قوانین حاکم بر شرکت‌های تجاری در ایران در قانون تجارت آمده ‌است، لذا می‌طلبد قبل‌ از ورود به بحث، به طور مختصر در مورد قانون تجارت و پیشینه آن در کشورمان مطالبی را بیان نماییم.


پیشنهاد می شود به مقاله جامع  شرایط ثبت شرکت سهامی خاص مراجعه فرمایید. و یا به شماره 09189414281 تمناس حاصل فرمایید.


ثبت شرکت در ایران و کشور های خارجی


در حال حاضر، بخش اعظم فعالیت‌های تجاری در کشور ما در قالب شرکت‌های تجاری صورت می‌گیرد. و مباحث مربوط به شرکت‌های تجاری نیز بخشی از حقوق تجارت کشور ما را تشکیل می‌دهد. در برخی کشورها مثل انگلستان و سوئیس، مجموعه حقوق تجارت و مدنی از یکدیگر مجزا نیست به این معنی که قوانین تجارتی در ردیف مشخص و ضمن مجلدات جداگانه وجود ندارد. و حال ‌آن که در ممالک فرانسه و آلمان و ایتالیا مجموعه قوانین تجارتی به خصوصی هستند که می‌توان آن را از حقوق مدنی مجزا نمود.

نگاهی گذرا به پیشینه قانون تجارت در ایران

قبل از دوران مشروطیت در ایران احکام شرعی نسبت ‌به کلیه معاملات و امور مجری بوده و اگر در امر تجارت آداب و رسوم به خصوصی رعایت می‌شده یا اختلاف و حل و عقد امور تجارتی به مجمعی از تجار مراجعه می‌شده،  همیشه قوانین شرعی که همان قانون مدنی عمومی بوده رعایت می‌گردیده‌ است.


تعریف شرکت تجاری


قانون تجارت، تعریفی از شرکت تجاری ارائه ننموده و تنها به ذکر انواع شرکت و تعریف آنها بسنده نموده‌ است، در قانون مدنی نیز شرکت به این صورت تعریف ‌شده است که «شرکت، عبارتست از اجتماع حقوق مالکین متعدد در شی‌ء واحد به ‌نحو اشاعه» (ماده 571 ق . م).


انواع شرکت های تجاری کدامند؟


به ‌لحاظ کلی شرکت‌های تجاری را می‌توان به چهار دسته تقسیم نمود:

1)      شرکت­های اشخاص؛ 2) شرکت­های سرمایه؛ 3) شرکت­های مختلط؛ 4) شرکت­های دولتی


در صورتیکه قصد تاسیس شرکت را دارید. لازم است که به مقاله ثبت شرکت ارزان قیمت مراجعه فرمایید.


اقسام شرکت‌های تجاری در ایران


طبق ماده ۲۰ قانون تجارت، شرکت‌های تجارتی بر هفت قسم است:

1)         شرکت سهامی؛

2)         شرکت با مسئولیت محدود؛

3)         شرکت تضامنی؛

4)         شرکت مختلط غیر سهامی؛

5)         شرکت مختلط سهامی؛

6)         شرکت نسبی؛

7)         شرکت تعاونی تولید و مصرف.

 

شخصیت حقوقی شرکت‌ها چیست؟


شرکت‌های تجاری از یک ویژگی مهم برخوردارند و آن داشتن «شخصیت حقوقی» است در حالی ‌که شرکت‌های مدنی، شخصیت حقوقی ندارند. قانون تجارت ایران، برای شرکت‌های تجارتی، شخصیت حقوقی قایل شده ‌است (ماده 583).

دارا بودن شخصیت حقوقی به این معناست که شرکت صلاحیت داشتن حقوق و تکالیف و نیز صلاحیت اجرای آنها را دارد.

شخصیت حقوقی، ویژگی مشترک کلیه شرکت‌های تجاری است؛ حتی شرکت‌هایی که به ثبت نرسیده‌اند و مطابق قانون تجارت تشکیل نشده‌اند، بلکه در عمل موجودند (ماده 220 ق. ت).

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد